فیزیک موشه

فیزیک دوم و سوم دبیرستان، ساده و مفهومی

فیزیک موشه

فیزیک دوم و سوم دبیرستان، ساده و مفهومی

مشخصات بلاگ
فیزیک موشه

فیزیک برای من جالبه. دوست دارم با ساده ترین بیان ممکن اون رو به بچه های دبیرستانی یاد بدم تا به جای ترس و نگرانی، حس اعتماد به نفس و لذت از حل مسائل رو تجربه کنن.

فیزیک موشه ;-)

چکار کنم فیزیکم خوب شه؟

چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۰۱ ب.ظ

سلام

به وبلاگ فیزیک موشه خوش آمدید. 

یه روز تصمیم گرفتم به دیگران کمک کنم! از خودم پرسیدم من چه کمکی می تونم به دنیا کنم؟

ندا اومد برو به بچه هایی که به خاطر فیزیک در رنج و عذابن کمک کن!

 

با توجه به اینکه دیدم خیلی از بچه ها تو این درس حسابی می لنگن (کافیه میانگین درصد کنکور سراسری رو بزنید تو گوگل!)

و اینکه تا حالا روش جالب و نتیجه بخشی برای یاد گرفتن فیزیک ندیدم، تصمیم گرفتم این جا فیزیک رو از پایه آموزش بدم.

چرا از پایه؟ این چه مدل آموزش فیزیکه؟ 

:  من که نفهمیدم اینایی که میگی چه ربطی به فیزیک داره! من همه ی فرمولا رو حفظم چرا نمی تونم سوالا رو حل کنم؟

 

صبر داشته باش اسکات! چون فیزیک یه درسیه که همه جاش به هم ربط داره! و آدم اگه یه بار یه تیکه شو یاد بگیره دیگه همیشه همه چی رو می فهمه و اگه یاد نگیره دیگه تا آخر هی قراره همون قصه ها تکرار شه و رنج بی پایان در راهه!

خیلیا حتی نمی دونن که خونه شون از پای بست ویران است! در به در دنبال نکته و فرمول و روش های عجیب غریب می گردن!

در حالی که اصلا باید رو یه چیز دیگه تمرین کنن.

از من انتظار دارین مثل معلم مدرسه تون (یا حتی معلم خصوصی تون) وایسم ۴ تا فرمول بنویسم بعد دو تا مثال ازش بزنم برم؟

اگر شما سر کلاسی با اون شیوه درس رو یاد نگرفتین با تکرار همون کارای قبلی که مشکلی حل نمیشه.

من واقعا در تعجبم از بعضی معلما که وقتی میگی یه چیزی رو نفهمیدم دوباره حرف قبلی شونو تکرار می کنن! خب اگه قرار بود با اون جملات منظور منتقل بشه که شده بود!(به استثنای مواردی که به خاطر حواس پرتی در واقع اصلا نشنیدیم چی گفتن)

در حال حاضر شونصد تا کتاب و وبلاگ و سایت وجود داره که همون معلم رو به صورت نوشتاری یا انیمیشن در آوردن. 

اما قصد من چیز دیگه ای هست. من میخوام دست شما رو بگیرم مثل کسی که داره آروم آروم میره تو دریا، با هم ذره ذره بریم جلو و یه درک فیزیکی و شهود به دست بیاریم.

از یه جایی به بعد دیگه نیازی نیست برا هر مبحث هزار تا سوال حل کنین. کافیه یه دور از رو متن کتاب درسی بخونین و چند تا سوال برا تثبیت هر فرمول حل کنید و خلاص! در واقع هدف من اینه که به شما مهارت فیزیک رو انتقال بدم نه فقط دانش. 

خیلی وقتا دیدیم که بچه ها میگن من همه ی کتابو حفظم همه ی فرمولارو بلدم ولی نمی تونم مسائلو حل کنم!

این مشکل وقتی پیش میاد که دانش رو دارن اما مهارت رو به دست نیاوردن.

فرمولارو حفظن اما خبری از درک و فهم نیست.

برعکس اینم هست! من یادمه یه بار تو بخش نگاه به آینده ی قلم چی، درسشو نخونده بودم، ولی برا اینکه سر امتحان بیکار نباشم از تو صورت سوالا و گزینه ها فرمولا رو حدس زدم و چند تا از سوالا رو باهاش حل کردم! خیلی یادم نیست ولی فک می کنم ۵ ۶ تا درست و ۲ ۳ تا غلط داشتم! همچین حالتی بود.

این همه که میگن کنکور مفهومیه منظور فقط یه چیزه! کسی که طوطی وار درسا رو بخونه (یا حتی معلمی داشته باشه که طوطی وار بخواد درسا رو بکنه تو مغزش!) بعیده موفقیت بزرگی به دست بیاره.

کسی هم که می فهمه چی به چیه به راحتی موفق میشه.

بعضیا فک می کنن فیزیک یه راه بی پایانه که آدم هیچوقت به تهش نمی رسه.

من با این تفکر موافق نیستم. 

تو هر آزمون طراح سوال ممکنه دو سه تا سوال خیلی سخت بده که فقط کسی که خیلی غوله صد بزنه! 

ولی بقیه سوالات رو میشه با تمرین حل کرد. تمرین که میگم هم منظورم بی نهایت سوال نیست. مثلا با خوندن کتاب درسی و حل مسائل آخر فصل و ۴ سری امتحان پایان ترم و ۴۰ تا تست کنکور خوب برای هر فصل کافیه. اگر مهارت فیزیک رو به دست آورده باشین واقعا کافیه.

البته هیچ اشکالی نداره که بلند پرواز باشین و بخواین صد در صد بزنین. برا این کار اول به درصد ۸۰ ۹۰ برسید. حالا که می دونید دنیا دست کیه راحت می فهمین اون یه دونه سوال سخت از کجا میاد و خوندن منابع تکمیلی براتون طاقت فرسا نیست. اما اگه از همون اول بخواین غولانه درس بخونین ... خب سنگ بزرگ نشونه ی نزدنه!! پیر میشین! 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۸

نظرات  (۱)

تشکر از مطلب خوب و توضیحات ریز و سنجیدتون . برقرار و پایدار باشید🌷🌷
پاسخ:
خواهش می کنم شکوفه جان. شما هم موفق باشید :-) 🌷🌷🌷

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">