فیزیک موشه

فیزیک دوم و سوم دبیرستان، ساده و مفهومی

فیزیک موشه

فیزیک دوم و سوم دبیرستان، ساده و مفهومی

مشخصات بلاگ
فیزیک موشه

فیزیک برای من جالبه. دوست دارم با ساده ترین بیان ممکن اون رو به بچه های دبیرستانی یاد بدم تا به جای ترس و نگرانی، حس اعتماد به نفس و لذت از حل مسائل رو تجربه کنن.

فیزیک موشه ;-)

سیرک حیوانات

شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۷:۴۳ ب.ظ

تا این جا ریختن عددا تو دو دسته، خرد کردن عددا و گروپه کردن وقتی چن تا چیز دارن با هم جمع میشن رو فوت آبین. امروز می خوایم یه سر بریم سیرک . آماده این؟

به من بگین تو هر کدوم از شکل های زیر چن تا توپ زرد و چن تا توپ آبی می بینین؟

 

 1 زرد 3 تا آبی

 2 زرد 6 تا آبی

3 زرد 9 آبی

4 زرد 12 آبی

 

فکر می کنین اگه یه شکل دیگه داشتیم که توش 5 تا زرد بود چن تا توپ آبی داشت؟

انگار یه ربطی بین تعداد زردا و آبیا وجود داره نه؟ 

دقیقا همین طوره. تعداد آبیا همیشه 3 برابر توپای زرده. پس اگه 5 تا زرد داشته باشیم 15 تا آبی داریم.

 

حالا این طنابا رو نگاه کنین.

جرم 20 متر از این طنابا 1 کیلوگرمه. جرم یه طناب 60 متری چن کیلو میشه؟

آفرین! 3 کیلو.

  اجازه! از کجا فهمیدن؟

اسکات اگر دقت کنی تو هم متوجه میشی. بیا مرتب بنویسیم چیا داریم:

20 ضرب در 3 شده پس 1 هم ضرب در 3 میشه. 

یا اگه اون وری نگاه می کردی:

1 ضرب در 20 شده ، شده 20

پس یه عددی می خوایم که ضرب در 20 بشه 60. چن بوده؟ 3 . 

 

وقتایی که یه ربط این طوری بین عددا کشف می کنیم می گیم "متناسب" هستن. مثلا جرم طناب با طول طناب متناسبه.

یا طول گردن زرافه با دستش متناسبه.

ینی اگه گردن یه زرافه 50 سانت و دستش 20 سانت باشه و دست بچه ی زرافه 14 سانت باشه می تونیم اندازه گردنشو بفهمیم.

 به جون خودم من تمام قالیچه رو حفظم ولی از هر وری نگاه می کنم حل نمیشه!

 

الان بهت یه راهی یاد میدم که بشه! وقتای این طوری یه ضرب در بزرگ در نظر بگیر این شکلی:

دو تا خط کج ضربدرو نگاه کن. تو یه لنگه ش علامت سوال و یه عدد تک(20) می افته ، تو یه لنگه ش دو تا عدد با همن(14 و 50) . 

دو تا عددی که با هم می افتن رو ضرب در هم کن تقسیم بر اون عددی که تک افتاده. جواب به دست میاد!

پس جواب میشه  یعنی 35. 

خب دیگه وقت استراحته خوش باشید :-) 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۸

نظرات  (۱)

سلام سلام!
خیلی جالب توضیح میدین آدم حوصلش سر نمیره! کاش معلمای ما هم مثل شما بودن :))))
ولی یه چیزی...که البته قبلنم گفتم... کاشکی از چیزای سخت و دردناکم بگین...مثل کار، ماشین ها، اهرم ها، گشتاور....ووووی وحشتناکه!

نه؟!
پاسخ:
سلام سارا جان. خوشحالم که به نظرت مطالب جالب بوده.
اگه خدا کمک کنه به اون قسمتا هم می رسیم! فعلا دوم و سوم دبیرستان تو اولویت هستن، چون هم خودم بهشون مسلط ترم و هم بچه ها به خاطر امتحان نهایی و کنکور بیشتر باهاش درگیرن و بیشتر مورد سواستفاده های معلم خصوصی ها قرار می گیرن. اما وقتی دارم پایه های فیزیکو درس میدم خودت ماهی گیری یاد می گیری. مثلا وقتی بردار رو یاد بگیری احتمالا یه درک ناخودآگاه هم از پشت صحنه ی اهرم ها به دست میاری.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">